
Volume 25, Number 8       A monthly report of mass media law in Florida
Published by The Brechner Center for Freedom of Information       College of Journalism and Communications       University of Florida

August 2001

Judge refuses to dismiss records suit

Charges against publisher droppedAppeals panel OKs
suit against CBS

Sanford board settles lawsuit over Open Meeting violations for $24,000

KEY WEST – Prosecutors have
dropped the misdemeanor charges
against a newspaper publisher arrested
for revealing
information
from an
internal police investigation before it
was made a public record.

Dennis Reeves Cooper, editor and
publisher of Key West the Newspaper,
published a series of articles about the
alleged mishandling of an internal
investigation by the Key West police.
Cooper also filed a complaint with the
Florida Department of Law

Enforcement, which began its own
investigation.

Key West police arrested Cooper
after he published
articles about the
investigation. The

police said the publisher violated a law
that prevents anyone from revealing
information about an internal police
investigation before it becomes public
record. A federal judge declared the law
unconstitutional in 1990, but it remains
on the books. Prosecutors dropped the
case against Cooper on July 3.
(6/26/01 – 7/9/01)

NEWSGATHERING
PORT CHARLOTTE – A Florida

appellate court has reinstated a libel suit
against CBS’s “60 Minutes.”

John Heekin, an attorney, sued the
television news magazine for a false-
light invasion of privacy, claiming the
show portrayed him as an abuser during
a segment on men who abused and killed
their domestic partners.

Judge James S. Parker, 12th Judicial
Circuit, dismissed the lawsuit, saying

that the two-year
statute of
limitations for

libel had run out and that CBS was
protected by the fair report privilege
because it accurately reported
information contained in public records.

A three-judge panel of the 2nd
District Court of Appeal reinstated the
lawsuit. It ruled that the statute of
limitations should have been four years
and said fair report privilege doesn’t
apply because Heekin was suing for
false-light invasion of privacy and not
public disclosure of private facts.

Heekin’s ex-wife filed an abuse
complaint with Charlotte County
officials, but Heekin was never arrested
or prosecuted. According to police,
officers found no evidence of battery.
An attorney for “60 Minutes” said CBS
plans to appeal. (5/18/01 – 6/20/01;
Heekin v. CBS Broadcasting Inc., 29
Media Law Reporter 1795, June 19,
2001)

SANFORD – The Sanford Housing
Authority Board agreed to
settle a lawsuit with two
tenants who claimed the
board violated the state
Open Meetings Law.

The two tenants sued the board,
claiming the Open Meetings Law was

violated when the city and the board
hammered out an agreement
behind closed doors that
allowed four former housing
board members to resign.

The tenants will split
$5,000, and the housing board will pay
$19,000 in attorney’s fees as part of the

settlement agreement.
Although the board did  not admit to

an Open Meetings violation, the
settlement also declares the resignation
agreement  null and void.

The U.S. Department of Housing and
Urban Development still must approve
the settlement. (4/24/01 – 6/22/01)

ACCESS
MEETINGS

ACCESS
RECORDS

PRIVACY

BUNNELL – A judge has refused
to dismiss a public records lawsuit
filed by The News-Journal of
Daytona Beach against the Flagler
County Sheriff’s Office.

The News-Journal
requested jail
transportation logs in
late January to find out
where the department had taken an
inmate. The department refused to
release the complete record because
the logs revealed that the inmate had
been taken to a mental health
facility. The department claimed
releasing the transportation logs
would have violated the
confidentiality of the inmate’s

medical records.
The department released the

records after the inmate’s attorney
revealed the inmate’s medical

condition to the media,
but the newspaper
continued its lawsuit in
order to clarify the Public
Records Law. Attorneys

representing the Sheriff’s Office said
the case should be dismissed since the
records had been released.

Kim Hammond, 7th Judicial
Circuit, refused to dismiss the lawsuit
and ordered Sheriff Jim Manfre to
provide an explanation of why he
delayed in releasing jail records.
(2/1/01– 6/2/01)

THE

BRECHNER
 REPORT



2

DECISIONS
ON FILE

Copies of case opinions, Florida
Attorney General opinions, or legis-
lation reported in any issue as “on
file” may be obtained upon request
from the Brechner Center for Free-
dom of  Information, College of
Journalism and Communications,
3208 Weimer Hall, University of
Florida, Gainesville, FL 32611-8400,
(352) 392-2273.

The Brechner Report  �  August 2001

ACCESS RECORDS CONTINUED

Appeals court won’t
reverse e-mail ruling

Judge to review video of wild boar’s slaughter

Newspaper won’t have to pay opponent’s legal bills

PANAMA CITY – A judge has
ruled that absentee ballot envelopes
and voter precinct registers are
subject to the state’s Public Records
Law.

The ruling came as part of John
Braxton’s legal challenge of the 2000
election, during which Braxton lost
the race for Holmes County sheriff
by a four votes.

Judge Clinton Foster, 14th
Judicial Circuit, ruled the absentee
ballot envelopes and precinct records
are open to public records requests

TAMPA – Despite a request from
Florida’s attorney general, Florida’s 2nd
District Court of Appeal refused to re-
examine its ruling barring the release of
a judge’s e-mail.

The appeals court earlier denied a
request by The Tampa Tribune and
WFLA-TV for copies of e-mails held by
the 13th Judicial Circuit’s chief judge.
The newspaper wanted copies of e-mails
sent and received by Judge F. Dennis
Alvarez regarding an investigation into
the conduct of another judge.

A three-judge panel ruled that the
e-mails were not part of Alvarez’s
official duties and therefore not subject
to a public records request. (Brechner
Report, July 2001)

Attorney General Bob Butterworth
filed an appeal in June, asking the
appeals court to reverse the ruling.

He argued that Alvarez received the
e-mail in his capacity as chief judge so
the e-mail should be considered judicial
records. The appeals court refused to
reverse its opinion but ruled that the
attorney general could ask the Florida
Supreme Court to review the case.
(6/7/01 – 6/15/01)

TAMPA – The FBI was allowed to
disguise the face and voice of an
undercover agent before releasing a
videotaped confession of a convicted
KGB spy.

The Tampa Tribune, WTVT-TV and
WFLA-TV requested a copy of the
videotaped confession of George
Trofimoff, a former U.S. Army
Reserve colonel convicted of passing
intelligence documents to the Soviets
from 1968 to 1994.

BARTOW – The Ledger of Lakeland
does not have to pay attorney’s fees to
the Polk County Sheriff’s Office over a
public records lawsuit, a judge ruled.

The Ledger originally sued the
Sheriff’s Office and its health-care
provider, Prison Health Services, for not
turning over records concerning a
settlement with a prisoner’s family.

A judge ruled against Prison Health
Services in 1997, saying the company
withheld public records from the
newspaper. Prison Health Services
agreed to the pay The Ledger $22,500
in legal fees.

The Sheriff’s Office asked Chief
Judge Charles Curry, 10th Judicial
Circuit, to force the newspaper to pay its

legal bills, arguing that the newspaper
should only have sued the Prison Health
Services and never involved the Sheriff’s
Office in the suit.

Curry refused to require The Ledger
pay the Sheriff’s Office’s fee, ruling that
the lawsuit was not frivolous and that
public records requests did not have to
be put in writing. (5/31/01 – 6/15/01)

Tape of spy’s confession ordered released

TAMPA – An audiotape of the killing
and castration of a wild boar during a
radio show was released to the public,
but a judge is still reviewing a videotape
of the event.

Disc jockey Todd “Bubba the Love
Sponge” Clem has been charged with
third-degree animal cruelty for having a
boar castrated and killed as part of a
stunt for his radio show on Tampa’s
WXTB 97.9 FM.

 In addition to broadcasting the
killing, Clem had the killing videotaped.

Authorities plan to use the tape

against Clem during his trial, and The
Tampa Tribune, the St. Petersburg
Times, and WFLA-TV have requested
copies.

Defense attorneys argued that
releasing the video would make it
impossible to find an unbiased jury.

Judge Herbert Baumann, 13th
Judicial Circuit, ruled that audiotape
could be released but said he would
review the videotape before ruling on its
release.

A hearing in the case is set for Aug.
23. (6/12/01 – 6/25/01)

because the state legislature did not
pass a special exemption for the
material.

Attorney General Bob Butterworth
earlier issued an opinion that the
ballot envelopes should be
considered public record. (Brechner
Report, June 2001)

Foster said that election officials
did not withhold the records “with ill
intent or a disregard for their official
duties” but because they believed the
information was confidential and
exempt. (6/13/01)

Judge Susan C. Bucklew, U.S.
District Court for the Middle District of
Florida, ordered the unaltered tape,
which was played in open court, sealed.

 She then ordered the FBI to provide
the media with the videotape that blurs
the identity of the undercover agent
because the agent still is working
undercover in other cases.
(6/28/01 – 6/29/01; Decisions on file:
U.S. v. George Trofimoff, June 12,
2001)

Judge rules absentee ballots are open



3The Brechner Report  �  August 2001

ACCESS MEETINGS CONTINUED

Brechner Center for Freedom of Information
3208 Weimer Hall, P.O. Box 118400

College of Journalism and Communications
University of Florida, Gainesville, FL 32611-8400

http://www.jou.ufl.edu/brechner/
e-mail: brechnerreport@jou.ufl.edu

Sandra F. Chance, J.D., Director/Executive Editor
S. Camille Broadway, Editor
Jackie Thomas, Production Coordinator
Meghan Morris, Production Assistant

    The Brechner Report  is published 12 times a year
under the auspices of the University of Florida
Foundation.  The Brechner Report  is a joint effort of
The Brechner Center for Freedom of Information, the
University of Florida College of Journalism and
Communications, the Florida Press Association, the
Florida Association of Broadcasters, the Florida Society
of Newspaper Editors and the Joseph L. Brechner
Endowment. The Brechner Report thanks Holland
&Knight and Colleen Ahern for their contributions to
this issue.

Former mayor sues city over 1994 removal from office

MIAMI – A circuit court judge
dismissed a subpoena of a journalist in
a child visitation case, ruling that the
parties failed to show enough evidence
to overcome the reporter’s privilege
against compelled testimony.

Attorneys for Jorge Garcia
subpoenaed Patrick Fraser, an
employee of WSVN Channel 7, to get
access to a videotape Fraser made
concerning Garcia’s visitation dispute
with Lourdes Garcia.

Fraser refused to testify. Judge
Henry H. Harnage, 11th Circuit, ruled
that Fraser did not have to testify or
turn over the videotape. (Garcia v.
Garcia, 29 Media Law Reporter 1657,
May 22, 2001)

MASCOTTE – Odis Lee Thomas, a
former Mascotte mayor removed from
office for violating the state’s Sunshine
Law, is suing the city and the Lake
County Sheriff’s Department over his
removal.

Elected in the late ’80s, Thomas was
removed from office in 1994 by

Gov. Lawton Chiles after he was
investigated for corruption and charged
with felony grand theft, felony
corruption, misdemeanor assault and
four Sunshine Law violations.

The state attorney never prosecuted
Thomas for the Sunshine Law violations,
and a jury found Thomas not guilty of

the other charges. Now Thomas has filed
a civil lawsuit against the city and
Sheriff’s Department for malicious
prosecution.

A judge granted the city summary
judgment in an almost identical lawsuit
in federal court, but Thomas says he
plans to appeal. (4/19/01)

TALLAHASSEE– An Associated
Press photographer was arrested as he
attempted to take pictures during a
sentencing hearing in Leon County.

Mark Foley was photographing the
sentencing hearing of Cedric Green,
who first made headlines as the youngest
teen-ager arrested in the 1993 murder of
a British tourist and who was being
sentenced for the armed robbery of a
grocery store.

REPORTER’S
PRIVILEGE

DAYTONA BEACH – Florida’s 5th
District Court of Appeal upheld the
dismissal of a libel lawsuit against The
News-Journal of Daytona Beach, ruling
that the paper was protected by the fair
report privilege.

Kevin “Kit” Carson, an attorney, sued
the newspaper in 1998 after losing a
judgeship election in Volusia County.
Carson claimed that 14 statements made
by the newspaper were defamatory,
including information the newspaper
gathered from the Bureau of

Subpoena dropped
in visitation case

Unemployment Compensation records.
Circuit Court Judge Joseph Will, 7th

Judicial Circuit, dismissed the case in
June 2000, saying that the 14 statements
were either not defamatory, protected as
pure opinion, or protected as fair reports
of a public document. (Brechner
Report, September 2000) The three-
judge appeals panel affirmed Will’s
decision, commenting that the
newspaper had accurately summarized
state records and was entitled to the fair
report privilege. (6/26/01)

Deputies asked Foley to move from
his position in a public gallery then
arrested him after a brief exchange.

He was charged with battery on a law
enforcement officer and resisting arrest
with violence.

Foley was released later that day
from the Leon County Jail on $2,000
bail.  “I’ve been charged with two
felonies that I didn’t commit,” he told
the Associated Press. (6/17/01)

NEWSGATHERING CONTINUED

AP photographer arrested during hearing

TALLAHASSEE – The Florida
Supreme Court overturned a ban that
prevented businesses from soliciting car
wreck victims, ruling that the 1977 law
violated the First Amendment’s
protections for commercial speech.

The law made it a third-degree felony
for chiropractors, doctors and lawyers
to contact accident victims.

The Court, however, overturned the
charges against a chiropractor who was
convicted of soliciting accident victims,
saying that the chiropractor was seeking

LIBEL
Panel upholds dismissal of libel lawsuit

patients and did not intend to defraud
insurers.

The Court also ruled that the statute
was “an impermissible encroachment
upon First Amendment commercial
speech rights.” The Court reasoned that
the ban on solicitation did not
substantially advance the government’s
interest in controlling insurance fraud
and that the statute was not sufficiently
narrowly tailored. (6/1/01 – 6/5/01;
Florida v. Charles Bradford, No.
SC96910, May 31, 2001)

FIRST AMENDMENT
Court overturns ban on soliciting wreck victims



The

 By Kenneth A. Paulson
Back Page

Kenneth A. Paulson is a senior vice president for The
Freedom Forum and the executive director of the First
Amendment Center.

First Amendment survey offers some good news

Kenneth
Paulson

There’s some good news for the media in The
Freedom Forum’s annual State of the First Amendment
Survey: The American public continues to say that the
media have a valuable watchdog role, keeping an eye on
government. But there’s a flip side: A majority of
Americans also say that the government needs to keep

the media in
check. That
sentiment runs
throughout our
annual survey.

Americans respect the principles of free speech and free press
but are often troubled by their practice.

A total of 82 percent of respondents say they believe it is
important for the media to hold the government in check.
Conversely, 71 percent say they believe it is important for the
government to hold the media in check. When asked whether
they have more concern about the media having too much
freedom or the government imposing too much censorship, 41
percent say their concern lies with the media and 36 percent say
they are more concerned about government censorship.

Of course, the word “media” encompasses a broad spectrum
of news, education and information providers. When asked
specifically about the freedom of the news media, 46 percent of
Americans say the press has too much freedom to do what it
wants. This is down slightly from last year’s figure of 51
percent, but certainly not a source of comfort for America’s
newspapers and broadcasters.

It also appears that the 2000 presidential election has had an
impact on how the American public perceives both the press and
the U.S. Supreme Court. The incorrect prediction that Al Gore
had won the election, coupled with a Supreme Court hearing in
which, as usual, television cameras were barred, may have had a
lasting impact on public opinion.

For example, we’ve asked in our last two surveys whether a
news report projecting the winner of an election would tend to
discourage people from voting. In two successive years, 64
percent of respondents have said that they believe people would
be less likely to vote. But if the perception of a problem has
remained steady, the solution for that problem has shifted
dramatically. Eighty percent of those polled this year said
television networks should not be allowed to project winners of

an election while people are still voting. This is up from
70 percent a year ago.

For the first time in our polling, we had a majority of
respondents say they strongly believe that broadcasters
should be allowed to televise the proceedings of the
U.S. Supreme Court. Another 26 percent mildly agree
with that proposition, making three out of four
Americans in favor of television access to the most
important court in the land.

The survey was based on telephone interviews with a
random national sample of 1,012 adults, conducted

between May 16 and June 6, 2001, by the Center for Survey
Research and Analysis at the University of Connecticut.

The most startling result of the survey is also the one that
may be the most difficult to explain. Each year, we ask
Americans to agree or disagree with this statement: “The First
Amendment goes too far in the rights it guarantees.” In 2001,
29 percent strongly agreed with that statement, with another 10
percent mildly agreeing. That suggests that almost four in 10
Americans believe that the First Amendment provides too much
freedom, up dramatically from just one in five last year.

The polling experts at the University of Connecticut say this
sense of too much freedom is particularly strong among those
who believe that there should be a law to prevent broadcasters
from predicting election winners before the polls are closed.

If there is indeed that kind of cause and effect, there’s a clear
message for the news media here. A highly visible and reckless
error — such as predicting the wrong winner in a presidential
election — can have devastating consequences for the First
Amendment. The challenge remains for the nation’s press to
restore faith in its role as a watchdog. It’s clear that the public
still respects that role, but in an era of happy-talk broadcasts,
tabloidization and a dearth of investigative reporting, many
Americans are left to wonder whether that watchdog is barking
or simply howling at the moon.

More data from the survey and Paulson’s complete
analysis of the survey are available at
http://www.freedomforum.org.


